fbpx

מה זה WEB 0.3

אינטרנט

למי שברגע זה נחת בכדור הארץ וצריך הסבר למה זה אינטרנט אז הנה: האינטרנט (בעברית – מרשתת) היא רשת תקשורת נתונים בהיקף כלל – עולמי. הרשת נוצרה כתוצאה מחיבורים רבים בין רשתות מחשבים שאפשרו תקשורת בין מחשבים רבים ברשתות רבות.

 

אתחיל דווקא מהסוף ואז אמשיך לצלול להיסטוריה של האינטרנט כדי שתבינו איך הכל קשור אחד לשני.

Web 3.0, הגזע החדש של האינטרנט, שואף להיות גרסה מבוזרת של העולם הווירטואלי (אין בעל בית), שבו משתמשים יכולים ליצור אינטראקציה ולשתף פעולה בצורה חכמה מבלי לדאוג לגבי המאגרים המרכזיים והספציפיים לנתונים (כמו פייסבוק, גוגל וכד').

 

Web 1.0

עד כה היו שלושה שלבים שונים של World Wide Web באבולוציה שלו.

 

Web 1.0 היה השלב הראשון באבולוציה של World Wide Web שנמשך בערך משנת 1991 עד 2004. בשלב הראשון היו פחות יוצרי תוכן מאשר שלבים מאוחרים יותר. רוב המשתמשים באינטרנט המוקדם היו פשוט צרכנים של תוכן באתרים ובלוגים כמו ICQ, FXP ועוד אתרים מהסוג הזה.

רוב האינטראקציות הוגבלו למדורי הערות ולוחות מודעה.

היו דפי אינטרנט אישיים אבל הם כללו בעיקר דפים שנוצרו פעם אחת עם שינויים מועטים, אם בכלל, שכן הם היו למטרות מידע בלבד ולא לאינטראקציה.

 

Web 1.0 היה עידן המידע של האינטרנט כצורה חדשה של פרסום לקהל רחב.

זה יצר את  היכולת לקנות באינטרנט ממדגם גדול יותר של מוכרים. דואר אלקטרוני והודעות מיידיות היו הצורה העיקרית של תקשורת אחד על אחד באינטרנט המוקדם.

Web 1.0 היה צרכן המידע ועידן התקשורת אחד על אחד של האינטרנט.

 

במהלך התפתחות לווב 2.0 בין 2004 ועד היום, כל משתמשי האינטרנט החלו להחזיק בפרופילי רשת חברתית משלהם שהתחילו ב-MySpace והתפוצצו בפופולאריות של פייסבוק וטוויטר יחד עם אחרים.

 

Web 2.0

בלוגים אישיים הפכו פופולריים החל מאתרים כמו Blogger ו-Tumbler ואז בלוגרים החלו ליצור אתרים משלהם שבבעלותם.

יוטיוב הייתה הראשונה בתחום שנתנה ליוצרי התוכן שלה פלטפורמה פופולרית להגיע לעולם באמצעות סרטונים ולהרוויח ממונטיציה (כסף). עולם הפודקאסטים גם נצרו ליוצרים את היכולת ליצור פלטפורמות אודיו משלהם כדי לדבר עם העולם.

 

Web 2.0 הייתה ההתחלה של התקשורת הדו-כיוונית בין יוצרים וצרכנים של תוכן זה בסוגי מדיה שונים. כל אחד יכול ליצור פלטפורמה משלו לתקשורת עם העולם וזה הפך לשיחה דו כיוונית.

 

זו הייתה עלייתן של פלטפורמות כמו פייסבוק, טוויטר, יוטיוב, גוגל, אמזון, אפל Itunes ואחרות שנתנו למשתמשים מקום לשתף היכן שהם יכולים להימצא על ידי קהל גדול.

 

Web 2.0 היה העידן (בכוונה בלשון עבר) של פלטפורמות טכנולוגיות שהשתמשו בנתונים שהן אספו עלינו כדי שהן יוכלו להשתמש באלגוריתמים כדי לתת לנו את התוכן שרצינו על מנת שיוכלו להשאיר אותנו בפלטפורמות שלהן זמן רב ככל האפשר כדי להציג לנו מודעות.

הפלטפורמות הללו גם נתנו לנו גישה לקהל עולמי כדי לשתף את המוצרים, הרעיונות והתוכן שלנו.

מצב של WIN-WIN.

 

Web 3.0

Web 3.0 נטבע על ידי מייסד שותף של Ethereum בשם גאווין ג'יימס ווד בשנת 2014.

 

Web 3.0 היא תחילתה של האבולוציה הרחק ממוצר המידע של ענקיות הטכנולוגיה שאנחנו מכירים היום.

פלטפורמות שנבנות על טכנולוגיית בלוקצ'יין הן המקום העיקרי שבו נבנה Web 3.0 שבו ניתן לייצר תוכן אך לא ניתן לצנזר או להסיר אותו, להבדיל ממה שאנחנו מכירים היום, כאשר ענקיות הטכנולוגיה קובעות מה נראה ומה לא.

 

כלי אחד שכבר נמצא בשימוש הוא DAO, או "ארגון אוטונומי מבוזר". מדובר בישות בראשות קהילה שאין לה סמכות מרכזית.

הוא אוטונומי ושקוף לחלוטין המשתמש בחוזים חכמים שקובעים את כללי היסוד, מבצעים את הפרמטרים המוסכמים, יחד עם הצעות, הצבעות, והקוד עצמו ניתן לביקורת ציבורית המשתמשת ב-DAO. 

 

ב-Web 3.0 הזהות הדיגיטלית שלך אינה קשורה לזהות המקוונת שלך מכיוון שהבלוקצ'יין (ברבים) הם הארנקים המשתמשים בהם לעסקאות שאינם מקושרים לזהות אישית, מה שעוצר את היכולת לעקוב אחר הפעולות המקוונות האישיות שלך על ידי אלגוריתם.

ארבעה דברים שאנחנו מתחילים לראות כבר היום, שיהוו את הליבה של האינטרנט מחדש:

הראשון הוא (NFT (Non-Fungible: שמענו עליו הרבה בתקופה האחרונה. העולם הזה פותח ליוצרי תוכן את הפונטציאל למכירת מוצרים דיגיטליים ייחודיים ללקוחות ושלא רק ענקיות הטכנולוגיה יהנו ממנו.

 

גם מטבעות קריפטו נמצאים בתוך התמונה, שמשמעותם היא החזרת ערך ומדיניות מוניטרית לבעלי המטבע ומסירים כוח מהבנקים המרכזיים.

 

עולם DeFi (פיננסים מבוזרים) פותח את עולם הפיננסים לכולם עם חלופות למוצרים שהיום מנהלים רק מונופולים.

 

והגראנד פינאלה זה המטאוורס שהוא המטרה הסופית של ווב 3.0 כמציאות דיגיטלית מקוונת מבוזרת הכוללת את כל המרכיבים של העולם האמיתי.

 

סיכום

Web 3.0 הוא תהליך הביזור של ה-World Wide Web והסרת שומרי הסף הסופיים של פלטפורמות טכנולוגיות שונות.

האם זה העתיד? מהן החסרונות בעולם הזה? 

אין לדעת, מה שבטוח הוא שאנחנו נעדיף לעקוב מקרוב ולהבין כיצד אפשר לנצל את המגמה לטובתנו.

אלה החברות שמתעסקות בתחום (רובן פרטיות):

חברות המתעסקות בתחום
חברות המתעסקות בתחום
שתפו את המאמר:

רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

השאירו פרטים כאן ונשוב אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן