fbpx

תשואה נומינלית מול תשואה ריאלית

תשואה נומינלית

בואו נתחיל מההתחלה.
תשואה נומינלית, זאת דרך החישוב המתארת לנו את ההפרש שקיים באחוזים בין סכום הכסף שהשקענו (מכשיר פיננסי/תיק ההשקעות שלנו), לבין הסכום הכסף שקיים בסוף תקופה מסוימת.
במילים פשוטות, תשואה נומינלית מייצגת לנו את התשואה בברוטו ותשואה ריאלית את התשואה בנטו.

נניח שבתחילת 2022 שמתם במכשיר פיננסי מסויים סכום של 10,000 ש״ח. סיימתם את השנה עם 11,000 ש״ח, עשיתם 1000 ש״ח על הכסף שהם 10%. עד פה אין משהו חדש, אך הבעיה היא שהתשואה הנומינלית לא משקפת לנו את הרווח האמיתי. 

 

תשואה ריאלית

דרך החישוב השנייה ( והאמיתית) שקיימת היא תשואה ריאלית, היא באה לשקף לנו את המציאות. בחישוב משכללים את רמת האינפלציה, עמלות, דמי ניהול, מיסים, שינוי מטבע וכו.. ככה אנחנו מקבלים תמונה אמיתית על כמות התשואה שעשינו על הכסף שלנו.
נחזור לדוגמא הקודמת, אם אמרנו שעשינו 10% במהלך 2022 בחישוב של תשואה נומינלית, עכשיו אומרים לכם שהאינפלציה הייתה 5%, מה שאומר לנו שבחישוב של תשואה ריאלית עשינו בסוף השנה בסך הכל 5% על הכסף שלנו (זה בלי שדיברנו על מס רווחי הון שצריך לשלם).

 

המשמעות

עכשיו נכנס לתמונה נושא המט״ח, כל מטבע (שקל, דולר…) מאבד מהערך שלו בקצב שונה ובהתאם רמת האינפלציה שונה ממטבע למטבע.

כמו שאנחנו יודעים מדד המחירים לצרכן מתחיל לרדת, דבר שבסופו של דבר יוביל לעליות בשווקים וירידה של הדולר לרמה נמוכה יותר. 

 

דוגמא קלאסית – ב 09/11 הדולר היה בערך של 3.55 וכמה ימים לאחר מכן 3.42 (לכו תבדקו מה קרה למדד המחירים לצרכן בזמן הזה (רמז קל.. ירד)

כאן נכנסת החשיבות של גיוון השקעות בשווקים השונים, בין אם זה בתיק ההשקעות שלכם או במכשיר הפיננסי. 

לצורך הדוגמא: אם בתחילת השנה הייתם משקיעים אך ורק בשוק האמריקאי, התשואה הריאלית שלכם הייתה נמוכה יותר מאשר והייתם משלבים גם השקעה בשוק הישראלי וככה לא נתונים להשפעת המט"ח על התיק שלנו. 

 

החלק האחרון בפאזל נכנס עכשיו, בבחירת הברוקר. במידה ואתם לא מעוניינים לנהל עבור עצמכם תיק השקעות ורק תרצו לפתוח מכשיר פיננסי, אין חשיבות לבית ההשקעות שאותו תבחרו, רק למסלול ההשקעות שאתם בוחרים ולדאוג שיהיה בו מגוון שווקים. במידה ואתם כן מנהלים עבור עצמכם תיק השקעות המצב שונה. 

 

ישנם ברוקרים שיתנו לכם אפשרות השקעה אך ורק בשוק האמריקאי (אינטראקטיב, קולמקס וכו'). 

ישנם ברוקרים שיתנו לכם אפשרויות השקעה גם בשוק הישראלי וגם באמריקאי. לרוב הברוקרים שיספקו לכם אפשרויות להשקיע בשני השווקים יהיו בתי ההשקעות הגדולים בישראל, כמו IBI, אקסלנס ומיטב.

 

לכם רק נשאר לבחור את הברוקר הנכון עבורכם, להבין את החשיבות של פיצול השקעות בשווקים שונים וכמה זה משפיע על התמונה הגדולה, על התשואה הריאלית שלכם והרווח האמיתי שלכם בסוף התקופה.
תצליחו!

שתפו את המאמר:
מאמרים נוספים
רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

השאירו פרטים כאן ונשוב אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן