fbpx

התכווצות והתרחבות מכפילים

כידוע, מידי רבעון חלה עונת דוחות בשוק ההון אשר מציגה לנו בצורה הפשוטה ביותר את התופעה המוכרת הנקראת ״התרחבות והתכווצות מכפילים״.
התכווצות והתרחבות מכפילים

 

 

לאלו מכם שפחות מכירים או עוקבים אחרי השווקים הפיננסים בכלל ושוק ההון בפרט בדיוק עכשיו התחילה עונת הדוחות בשוק ההון, עונות הדוחות מתקיימת בכל רבעון של השנה כאשר החברות הציבוריות מפרסמות את הדוחות הכספיים שלהן לתקופת הזמן הנוכחית (הרבעון האחרון).

רציתי להנגיש לכם את אחת התופעות המעניינות ביותר המתרחשות בשוק ההון בעיקר בזמנים כאלו הנקראת "התרחבות והתכווצות מכפילים".

מהו מכפיל רווח?

בעולם שוק ההון יש מספר מכפילים שכל אחד מהם מייצג משהו שונה, והפעם אני רוצה להתמקד בתופעה שבאה לידי ביטוי במכפיל הרווח.

תופעת התרחבות והתכווצות של מכפיל רווח בשוק ההון היא תופעה חשובה המשקפת את השינויים במחירי המניות ואת הדרך בניתוח החברות בשוק, כאשר היא מתרחשת במרווח הזמן שיש בין דוח של חברה אל הדוח הבא שלה.

לפני שנצלול לעומק של התופעה חשוב להבין בכלל למה היא מתרחשת. 

המונה אשר מתאר את שווי השוק של החברה מכיל בתוכו את תחזיות המשקיעים והערכות שלהם לגבי עתיד החברה.

בעוד מנגד, המכנה אשר מתאר את הרווח הנקי של החברה מכיל את התוצאות הפיננסיות של החברה בעבר.

בטווח הזמן שיש בין הדוחות הרבעוניים של החברה, מתרחשת התופעה. שווי השוק של החברה משתנה מדי יום בהתאם לתחזיות השונות של המשקיעים, אך בפועל המצב הפיננסי שלה אשר משקף את מה שבאמת קורה ואת התמחור לו היא ראויה מתרחש פעם ברבעון בלבד.

 

התרחבות מכפילים

כאשר מניה חווה התרחבות מכפילים, משמע מכפיל הרווח של המניה עולה, זה בעקבות עלייה בשווי השוק של החברה אשר מתרחשת בעקבות תחזיות חיוביות של המשקיעים עבור מה שהחברה עשויה להציג בדוחות הבאים שלה.

אך כגודל הציפייה, כגודל האכזבה. בגלל ההבדל שיש בין המונה למכנה ולתקופה שכל מרכיב מתייחס אליה (אחד מסתכל על העתיד, השני על העבר), הציפיות של המשקיעים יכולות להרקיע לשחקים אך זה קורה כאשר אין שום ביסוס פיננסי אמיתי לאותן ציפיות.

בגלל הציפיות הכל כך גבוהות שיש מהחברה אפשר להסיק כי רמת הסיכון הקיימת באותה עסקה גם היא גבוהה מאוד ואם החברה לא תעמוד באותן תחזיות של המשקיעים אנחנו עשוים לראות אותה מגיבה בירידות חדות.

כמובן שגם יכול לקרות ההפך והחברה יכולה להציג תוצאות חזקות אף יותר ממה שהעריכו המשקיעים, קחו את דוגמת אנבידיה ואת הדוח שהחברה הציגה ב 21/02/2024.

 

דוגמא:

 חברת טסלה ירדה 30% מתחילת שנת 2024 עד לתאריך כתיבת פוסט זה (05/2024) וכאשר החברה פרסמה את תוצאותיה לרבעון הראשון של שנת 2024 המנייה הגיבה בעלייה של 10% וזאת על אף שהחברה הציגה נתונים לא טובים.

למה זה? כי המשקיעים הסיקו שמחיר המניה מתומחר בצורה שגויה וכי הפסימיות הייתה גבוהה מידי, בתוספת כמה אמירות חיוביות מצד מנכ״ל החברה כלפי העתיד.

 

התכווצות מכפילים

התכווצות מכפילים זוהי תופעה המתארת בדיוק את ההפך והיא נגרמת כתוצאה מירידת הציפיות של המשקיעים כלפי רווחי המנייה העתידיים.

המשקיעים מעריכים כי החברה עתידה לפגוש מספר קשיים בעתיד ובשל כך גם התוצאות הפיננסיות שלה יהיו בהתאם.

בסיטואציה כזאת, החברה מגיע לדוח עם תחזיות נמוכות מאוד כאשר מרבית המשקיעים מאוד פסימיים לקראת מה שהיא תספר. 

במצב כזה לחברה יותר ״קל״ להפתיע את המשקיעים כיוון שבסיטואציה הנוכחית מחיר המניה ירד אך החברה עדיין מציגה תוצאות פיננסיות טובות למרות אותן החששות וזה יכול להוביל את המניה לעליות במידה והפסימיות של המשקיעים הייתה קיצונית.

מנגד, במידה והמשקיעים יראו כי הפסימיות שלהן באה לידי ביטוי ופוגעת בתוצאות הפיננסיות שלה המניה יכולה להמשיך לרדת (דוגמת פייפאל של 2022-2023).

דוגמא:

חברת מטא פרסמה את תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2024, ועל אף שהציגה נתונים מרשימים מניית החברה קרסה ב 10% וזאת בעקבות אי התאמה בין הציפיות הגבוהות של המשקיעים לבין המציאות (הנתונים וצפי החברה בפועל), בנוסף גם צפי החברה קדימה לא הראה למשקיעים שגם ברבעון הבא תהיה ״התרחבות מכפילים״

ניתן היה לדעת שציפיות המשקיעים היו גבוהות מכך שהמנייה הייתה בראלי של 50% בשנה האחרונה, עד פרסום הדוח.

 

סיכום 

פעמים רבות יצא לי לראות כיצד המשקיעים מחפשים להגדיר האם מניה היא זולה או יקרה. אז תנו לי לעשות לכם סדר, זאת משימה לא פשוטה בכלל.

ההבנה של התופעה של התופעה תהפוך אתכם מאוד סתם משקיע, למשקיע בעל הבנה גבוהה בהרבה מהמשקיע הממוצע בשוק ואף תהווה עבורכם ככלי מרכזי בניסיון אחרי התשובה של האם אותה מניה יקרה או זולה.

היא תחדד עבורכם האם המניה באמת אטרקטיבית להשקעה, או לחלופין שהסיכון באותה מניה כרגע הוא גבוה מדי ולכן כרגע עדיף לנו להתרחק ממנה.

תכניסו את זה לארסנל הכלים שלכם ותבצעו את הקפיצת מדרגה הזאת כדי להפוך למשקיעים שאתם רוצים להיות.

שתפו את המאמר:
מאמרים נוספים
רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

השאירו פרטים כאן ונשוב אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן