fbpx

הרפורמה בפנסיה- יולי 24

השקעה בקרן סל מחקה מדד של מדד הנאסד"ק 100 תהיה מוגבלת לעד 50% מהקרן שתשקיעו (וגם זה נתון להחלטת בית ההשקעות).

רוב הציבור אינו מודע לשינויים ולרגולציות שמתרחשים בעולם הפיננסי, ולעיתים זה נשמע נושא מורכב ולא נגיש, ולכן כאן אני נכנס לתמונה, כדי להסביר את השינויים בצורה פשוטה וברורה.

בהמשך הפוסט, אפרט על סוגי האשכולות, דמי הניהול וההוצאות הנלוות, וכיצד תוכלו להפיק את המירב מהחיסכון הפנסיוני שלכם.

בראש ובראשונה מטרת הרפורמה היא ליישר קו בין מסלולי החיסכון השונים הקיימים בחברות השונות, ולסייע למשקיע להשוות בין מסלולים השונים בחברות ולצמצם עלויות ניהול.

 

יחד עם זאת רוב האנשים שמעו על הרפורמה בתור ״אי אפשר להשקיע כבר 100% במדד הנאסד״ק״ או בשמה המקצועי "מסלול פאסיבי מדדי מניות" או בשפה פשוטה יותר: השקעה בקרן סל מחקה מדד של מדד הנאסד"ק 100 תהיה מוגבלת לעד 50% מהקרן שתשקיעו (וגם זה נתון להחלטת בית ההשקעות).

חשוב לי לציין, זה רק חלק קטן מהסיפור כאשר הרפורמה על מסלולי ההשקעות ודמי הניהול רחוקה מלהסתכם רק במה ״שסקסי״. 

ולכן, כפי שאמרתי, אני כאן עבורכם!

ב־1 ביולי ייכנס לתוקף השלב השני והאחרון של הרפורמה במסלולי החסכונות הפנסיוניים, שהיה אמור להיכנס לתוקף כבר בתחילת ינואר השנה, אך נדחה בעקבות מלחמת חרבות ברזל.

 

הרפורמה של רשות שוק ההון עוצבה בעקבות דו"ח ועדת יפה – ועדה שבחנה את מבנה העמלות בחסכונות הפנסיוניים שהחוסכים משלמים.

אומנם רוב החוסכים בארץ נמצאים במסלולי ברירת מחדל (לא אצלי 😇), שבהם לא נעשה שינוי, ורק חלק מהחוסכים נמצאים כיום במסלולים שימוזגו למסלול חדש כאשר הרפורמה תחול על כל המוצרים הפיננסים: פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות ופוליסות חיסכון.

הרפורמה מסדירה את סוגי המסלולים שחברות יכולות להציע לחוסכים, ומבצעת זאת בשתי רמות. ראשית, הרשות קבעה חמישה אשכולות שונים, שכל אחד מהם מייצג אופן השקעה שונה ,כאשר בתוך כל אשכול הרשות קבעה מספר מסלולים עם שמות אחידים בכל החברות, וכל מסלול מייצג תמהיל השקעות שונה. כתוצאה מכך, החברות נדרשות למזג בין מסלולים מסוימים כדי להתאים למבנה החדש.

 

הרפורמה מארגנת מחדש את מסלולי ההשקעה שחברות יכולות להציע לחוסכים, ומחלקת אותם לחמישה אשכולות:

 

  1. מסלולים עוקבי מדדים: כל אחד מששת המסלולים עוקב אחר מספר מדדים. חלקם יתמקדו יותר באג"ח ואחרים במניות, כאשר כל מסלול יעקוב אחרי לפחות שלושה מדדים וישקיע בכל אחד מהם בין 10%-50%. המסלול היחיד שחורג מכלל זה הוא מסלול S&P 500, שבו הכספים מושקעים באופן מלא במדד השוק האמריקאי.

   

  1. מסלולים סחירים: במסלולים אלו החברות יכולות להשקיע בכל השקעה סחירה, כמו מניות ואג"ח, אך לא בנכסים לא סחירים. כל חברה מחויבת להציע מסלול אחד לפחות בכל אחד מהאשכולות הראשונים.

 

  1. מסלולי השקעה בניהול אקטיבי: מסלולים אלו ישקיעו גם בנכסים לא סחירים.

 

  1. מסלולי השקעה אקטיביים עם דמי ניהול משתנים: מסלולים אלו יציעו דמי ניהול משתנים המבוססים על הצלחה וצפויים להיפתח רק בהמשך.

 

  1. מסלולי אמונה וקיימות: מסלולים אלו יתוכננו בהתאם לכללי הלכה דתית או השקפת עולם ירוקה, ויכללו מסלולים הלכתיים, שריעה, קיימות וסביבה.

 

הרפורמה עוזרת לנו להוזיל את דמי הניהול שלנו.

בנוסף להכל, הרפורמה מחייבת את הגופים המוסדיים המנהלים את כספי הפנסיה שלנו להיות שקופים יותר בכל הנוגע לדמי הניהול. כאשר אלו גובים שני סוגי עמלות. הראשונה היא עמלה על ניהול התיק, המתחלקת לדמי ניהול מצבירה (סך הכספים שנצברו בתיק הפנסיוני) ודמי ניהול מההפקדה החודשית. עמלות אלו נקבעות מראש. (יש לי על כך פוסט בנושא)

הסוג השני הוא תשלום על הוצאות הקשורות לעסקאות שמנהל ההשקעות מבצע, הנקראות הוצאות ישירות (גם על נושא זה יש לי פוסט). בקצרה, הוצאות ישירות/הוצאות ניהול השקעות כוללות בעיקר דמי ניהול חיצוניים המשולמים לקרנות חיצוניות, בעיקר בנכסים לא סחירים כמו תשתיות ונדל"ן, אשראי לא סחיר, קרנות הון פרטיות וחברות הייטק פרטיות. בניגוד לעמלות ניהול מצבירה ומהפקדה, ההוצאות הישירות כלולות כבר בתשואה שמוצגת לחוסך.

יתרון נוסף הוא היכולת שלנו, המשקיע, לחלק בעצמנו את תמהיל ההשקעה בין המסלולים. 

כך לדוגמה נוכל להשקיע כ 50% מסכום הכסף במסלול מחקה מדדים ואת ה 50% הנוספים במסלול סולידי, או כל תמהיל אחר העולה על רוחכם.

את המסלולים בהם אתם נמצאים ואת דמי הניהול הנגבים מכם תוכלו לראות באיזור אישי באתר של החברה בה אתם מושקעים כאשר את ההוצאות הישירות שאתם משלמים תוכלו לראות בדוח השנתי הנשלח אליכם פעם בשנה בחודש מרץ על ידי החברה או לשאול את הסוכן ביטוח/ יועץ פנסיוני שלכם..

 

כמובן שכדי לבחור את המסלול האופטימלי ישנם עוד הרבה משתנים שצריך לקחת בחשבון לפני שאנו מחליטים לשים את מיטב כספינו במסלול כלשהו.

אני כאן כדי להנגיש לכם את כל המידע הדרוש, ולעזור לכם להבין את השינויים בצורה פשוטה וברורה. וכמובן שאם יש לכם שאלות נוספות אל תהססו לפנות אליי.

שתפו את המאמר:

רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

השאירו פרטים כאן ונשוב אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן