fbpx

המשבר בענף הנדל"ן: סיכום עד כאן

סביבת הריבית הגבוהה, המחסור החמור בידיים עובדות והירידה בביקוש הביאו את ענפי הבניה והנדל"ן להיות הנפגעים העיקרים בכלכלה הישראלית ממלחמת "חרבות ברזל". אך ייתכן ויש תקווה לשיפור

עם תחילת מלחמת ״חברות הברזל״ מיד הבנו כי המשק הישראלי הולך להיפגע בצורה קשה. כיום, מעל לחודשים מתחילת המלחמה כבר ניתן לראות אילו תעשיות החלו להיפגע מהמצב וכנראה שבראשן נמצאת תעשיית הבנייה/נדל״ן.

הריבית הגבוהה, חסימת המעברים בשטחים אשר מונעת מפועלים להיכנס לשטחי המדינה, עזיבתם של עובדים זרים, איסור של עיריות מקומיות/פיקוד העורף על פתיחה של אתרי בניה ואף דיכוי לרכישת דירות, כל אלה הם חלק מהגורמים אשר יצרו לחץ ועשויים גם להמשיך לייצר על הענף כולו.


חברות גדולות כבר התחילו להזהיר בדוחות הרבעוניים שלהן, חברות הקטנות יותר מדווחות שהן הגיעו לסף פשיטת רגל וקבלנים כבר מצהירים שבמידה והלחימה תימשך הם לא יוכלו להמשיך לשרוד.

ענף הנדלן והבנייה בישראל הוא בין הגדולים והחשובים במשק הישראלי והוא מהווה כ 13.5% מהתוצר המקומי הגולמי, שווי ענף הנדל״ן והבנייה מוערך בכ 1.2 טריליון ש״ח, כאשר הענף מחולק לשני מגזרים עיקריים:
מגזר הבנייה למגורים שאחראי על כ 70% מהיקף הבנייה בישראל, ומגזר הבנייה לאי-מגורים (מסחר ותעשייה) שמהווה כ 30% מהיקף הבנייה בישראל.


לאור המלחמה שפקדה אותנו ב 7 באוקטובר, ענף הבנייה חווה את הפגיעה העיקרית אשר הביא את המדינה לחשש מקריסה בענף.
אם נתמקד באזור הדרום אשר נחשב למוביל במכירת דירות לפני המלחמה, ארבעת הערים שספגו מכות קשות במהלך המלחמה הן שדרות, אופקים, אשקלון ונתיבות. רק בארבע השנים האחרונות נבנו שם כ 20 אלף יחידות דיור ומדובר בערים מתפתחות המהוות מוקד עלייה לרגל מצד זוגות צעירים שמחפשים דירות חדשות במחיר זול.
על פי הנתונים הביקוש לדירות באזור ירדו בצורה משמעותית, כאשר רק בחודש אוקטובר אשקלון חוותה ירידה של כ 83% בביקושים.

 

ניתן לראות כיצד לפני המלחמה הביקוש מצד הקבלנים באזורי הפריפריה היה גבוה עקב הפיתוחים באותם אזורים ועקב העליות במחירי הקרקעות באזור מרכז הארץ.

תמונה ״דה מרקר״

 

בנוסף, אחד הנושאים החמים והמסעירים ביותר כיום הוא סוגיית העובדים הפלסטינים.

כידוע עם פרוץ המלחמה הוכרז סגר על שטחי יהודה ושומרון וחל איסור של עובדים פלסטינים להיכנס לשטחי המדינה.
מתחילת המלחמה נרשמה עלייה של 47% בכמות המשרות הפנויות במגזר הבנייה, בין אם זה בנאים, עובדי בטון ועוד..

 

נכון להיום כ 30% מסך העובדים במגזר הבנייה הם עובדים פלסטינים, מה שמביא את החברות בתעשייה לדווח על ירידה של 30% בתפוקה שלהן.
בנוסף לכך, ממשל סין הביעה התנגדות לכניסת עובדים זרים למדינת ישראל דבר המוסיף על החוסר בעובדים בענף ועזיבה של כ 4,000 עובדים זרים.

ניתן לראות בעקבות הביקוש הגבוה לעובדים וההיצע הנמוך, עלות העובד עלתה לכ 1,200 שקלים ביום, כאשר לפני המלחמה היו משתכרים ב 800 שקלים ליום.

תמונה ״דה מרקר״

 

אם כל אותן צרות שהגיעו בעקבות המלחמה לא הספיקו, אז חשוב לזכור כי למלחמה הנוכחית הכלכלה הישראלית הגיעה עם סביבת ריבית גבוהה מאוד.

כזכור כיום ריבית בנק ישראל עומדת על 4.75% וריבית הפריים עומדת על 6.25%.

עוד הרבה לפני המלחמה ראינו את אותן הריביות מתחילות להשפיע וגורמות להאטה בתעשיות השונות ובניהן הנדל״ן.

 

בעקבות כל אשר התרחש לפני המלחמה וכל המתרחש כיום החששות רק עלו.

אותן החברות ידועות בתור חברות מאוד ממונפות אשר עשויות להיתקל בקשיים לגייס חוב. המינוף הגבוה והקיפאון מצד הרוכשים יוצר סכנה גדולה בתעשייה, כאשר נכון לכרגע על פי נתוני הבנקים כמות האשראי בתעשייה עומד על סכום של קרוב ל 700 מיליארד ש״ח כולל המשכנתאות וללא המשכנתאות כ 500 מיליארד ש״ח. כל זה ממקם אותו בסיכון גבוה ועלול לגרום להמון קבלנים לפשיטת רגל. 

כבר כיום ניתן לראות כי מרבית העסקים החלו להרגיש את ההשפעות של המתרחש במשק, כאשר יותר מ 62% מהעסקים בענף הבינוי נמצאים על סף פשיטת רגל.

 

חשוב לציין כי חבילת הסיוע הכלכלי לשעת חירום ומתווה פיצויים לעסקים קטנים ובינוניים לא תקף על ענף הבנייה. הטענה לכך כי בידי החברות הללו קיים מלאי שיא של כ 60 אלף דירות חדשות היכולות להימכר במידה ויורידו את מחיריהם, בנוסף לכך, לדעת משרד האוצר הפיצויים אף יוסיפו לחיזוק הקבלנים ובכך ימנע מהם להוריד את מחירי הדירות.

בעקבות כל זאת, הרצון של המדינה הוא לנסות לקדם פתרונות על מנת לשקם את החברות הללו, ע״י הפחתת והקלות מסים עבור משקיעים כדי לקדם תשלומים ואף הפחתת ערבויות לקבלנים.

בנוסף להקלות המס, משרד האוצר והשיכון צפויים להאיץ את גידול ההשקעה בתשתיות וליזום גידול משמעותי בשיווק קרקעות, ובכך לוודא שיחלו בנייה. באוצר תומכים גם בשיפור כלכלי ע״י עידוד בניית דירות להשכרה ארוכת טווח על ידי תמריצי מס ומכירת קרקע במחירים מוזלים.

 

על פי דוחות חברות הבנייה והנדל״ן ניתן להבין את גודל ההשפעה, כאשר מספר פרויקטים נכנסים לעיכובים ואף רואים צניחה משמעותית של 30%-90% במכירת דירות חדשות.

על פי נתוני הלמ״ס בחודש אוקטובר מכירות הקבלנים הסתכמו ב-817 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי (דירה בהנחה), ירידה של 56% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 66% בהשוואה לחודש ספטמבר.

כאשר סך הדירות שנרכשו בחודש אוקטובר עומד על 2,294 חדשות ויד שנייה, הנתון נחשב לשפל המשמעותי ביותר בשוק הנדל״ן מאז שנות האלפיים.


בדוח של חברת ״אזורים״ היא מסכמת את הרבעון השלישי עם מכירה של 113 יח״ד לעומת 126 יח״ד ברבעון המקביל, שרק בחודש אוקטובר נמכרו 9 דירות בלבד. נתון חלש מאוד ביחס לימי שגרה כאשר החברה מוכרת בממוצע כ 40 דירות בחודש.
לדבריו של מנכ״ל החברה רון אביעד הימשכות המלחמה עלולה להוביל לפגיעה בתפקוד חברות הבנייה שעלול להביא לקריסה של חברות הביצוע, עיכובים בתהליך הבנייה של דירות חדשות ולצמצום ההיצע מה שיכול לגרום לעליית מחירים.


חברת ״שיכון ובינוי״ הודיעה בדוח הרבעון השלישי שמאז המלחמה החברה מכרה 15 דירות בממוצע, לעומת 35 דירות בממוצע באוקטובר-נובמבר אשתקד.
מוסיפה בדוח החברה כי גויסו למעלה מ 200 עובדי החברה למילואים, אשר הביא להאטה משמעותית בהתקדמות פרוייקטים ומכירת דירות חדשות, עלולה להיות השפעה רעה על היקפי הבנייה.

חברת ״אאורה״ צופה קדימה בעקבות המצב ומדווחת על כך שהמלחמה הביאה איתה גל אנטישמיות ברחבי בעולם, מה שיכול לגרום לגל עלייה לארץ, שיעלה את הביקוש לדירות ועליית מחירי הדיור.
בנוסף מציינת את העובדה שהליך שיווק קרקעות בידי המדינה האט משמעותית ועשויה לגרום לעליית מחירי הדיור בטווח הבינוני והרחוק. הצפי להורדת ריבית גם הוא עשויות לעורר את הביקוש לדיור.

חברת ״אינרום בנייה״ וחברת ״מנדלסון תשתיות״ גם הן מצהירות שהן מרגישות ירידה ניכרת בביקושים לשרותיהן, אשר צפוי להוביל לירידה משמעותית בהיקף ההכנסות ברבעון הרביעי של שנת 2023. ״אינרום״ מוסיפה כי ההאטה בשווקי פעילות הקבוצה עלולה להוביל גם לקשיים תזרימיים של גורמים שונים בשווקים.

אנו יכולים להבין שענף הנדל״ן והבנייה נפגע משמעותית וכאשר נסתכל על היום שאחריי המלחמה, התאוששות הענף יכולה להיות מאוד מורכבת.
השפעת המלחמה מוכיחה לנו שכלכלת ישראל חייבת להפסיק להיתלות על הפועלים שמעבר לגדר. אומנם הממשלה אישרה כניסה של 10,000 פועלים זרים, עם ציפייה שאולי יוכלו לצמצם את הפער שנוצר בבנייה אך מנגד צריכים למצוא פתרון לטווח הארוך אחרת קצב הבנייה עלול לרדת עוד לאחר המלחמה. 


יחד עם זאת חשוב לציין גם שמחירי דירות גם הם יכולים (וכנראה) יעלו בתקופה שלאחר המלחמה, הביטחון של האזרח כבר לא כמו שהיה לפני ה 7 באוקטובר ואזרחים רבים מעדיפים לעבור ולרכוש דירה עם ממ״ד למען ביטחונם, נוסיף לכך את תרחיש העלייה של יהודים רבים מהתפוצות ואת הורדות הריבית הצפויות בהמשך וקיבלנו מתכון מצוין לראות את הביקוש עולים ואיתם המחירים, מה גם שהצלחות הבנייה נפסקו כרגע.. 

כמו תמיד, הכל זה עניין של טיימינג.

 

שתפו את המאמר:
מאמרים נוספים
רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

השאירו פרטים כאן ונשוב אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן