fbpx

הידידה הגדולה מהמזרח: עלייתה של הכלכלה ההודית

אחד האירועים המרכזיים אשר מתחיל לצבור תאוצה מתחת לאף של כולנו, הוא המתרחש בכלכלה ההודית. השילוב של כוח עבודה עצום וזול מזכיר לכולנו מקום ספציפי, סין.
הידידה הגדולה מהמזרח: עלייתה של הכלכלה ההודית

אחד האירועים המרכזיים אשר מתחיל לצבור תאוצה מתחת לאף של כולנו, הוא המתרחש בכלכלה ההודית.

למי מכם שלא יודע, הודו היא המדינה השביעית בגודלה בעולם, כאשר בשנה האחרונה היא הפכה להיות המדינה המאוכלסת ביותר בעולם, עם למעלה
מ 1.4 מיליארד תושבים.

השילוב של כוח עבודה עצום וזול מזכיר לכולנו מקום ספציפי, סין.

אך כיום אנחנו עדים למגמה רוחבית המתרחשת בעולם וזה כיצד הודו מושכת את עיניהן של החברות הגדולות ביותר.

כל זה עשוי להפוך את הכלכלה ההודית לדבר הגדול הבא, ואנחנו בתור משקיעים צריכים להבין את גודל ההזדמנות ואת האלטרנטיבה המעניינת שנוצרה עבורנו.

 

ההתרחקות מסין

עד סוף שנת 2022, סין הייתה במקום הראשון בתור המדינה המאוכלסת ביותר בעולם. מאז שנת 2022 כמות האוכלוסייה בסין מתחילה לדעוך בצורה משמעותית, כאשר על פי התחזיות עד שנת 2050 האוכלוסייה צפויה לקטון בעוד 8%.

בנוסף, הגיל החציוני במדינה, אשר כרגע עומד על 39, צפוי גם הוא לדעוך מעל ל- 25%.

מעבר לכך שאנחנו רואים כי האוכלוסייה מצטמצמת, כמו כוח האדם עשויה לפחות גם היא ובצורה מאוד משמעותית. ממצב בו כוח העבודה הסיני נחשב לאטרקטיבי וזול, נראה כי המצב עלול להשתנות.

אם זה לא מספיק, חשוב לדבר ולהוסיף על התרחבות המשבר בין ארה״ב לסין.

תחילה ראינו את הנשיא ביידן נוקט בכמה פעולות מהצד שלו, כאשר העיקריות הן איסור של מכירת שבבים מתקדמים לסין.

אך גם בסין לא נשארו חייבים. הממשל הסיני החליט לאסור על עובדי הממשל להסתובב עם אייפונים וכי עליהם למצוא תחלופה. 

רק לשם המחשה, בדוח האחרון שפרסמה חברת אפל, ניתן היה לראות כי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, נתח השוק של האייפון מסך המכירות של מכשירים סלולריים בסין ירד בכ- 10%.

ממשל סין פועל בשיטה הקומוניסטית, ונשלט ע״י הנשיא שי ג'ינפינג משנת 2013.
למרות שהנשיא הוא מהמפלגה הקומוניסטית והסובבים אותו הם אנשים בתפקידים בכירים, הנשיא שי הוא מקבל ההחלטות בפועל ואין אדם בסביבתו שיתנגד לו או יעביר ביקורת. העובדה הזאת שמה את עתיד החברות המנהלות עסקים בסין באי וודאות מהסיבה שבין לילה יכולים לחוקק חוקים שיפגעו בהן.

 

האלטרנטיבה – הודו

הודו, בדומה למדינות המערב, מתנהלת על פי ממשל דמוקרטי.
המדינה נשלטת בידי נשיא אשר נבחר מדי 5 שנים והעובדה כי הודו מתנהלת על פי שיטת ממשל דמוקרטית עם בחירות כבר מעניקה שקט נפשי לגופים הגדולים.
ממשל הודו מראה מדיניות חיובית בכך שמקדם נחרצות את הנושא הכלכלי והשקעות זרות במדינה.
במהלך השנים הממשל הציג תוכניות רבות על מנת למקם אותה במרכז העיצוב וייצור העולמי בתחום הטכנולוגיה ואף קידום הקלות רבות כדי למשוך השקעות זרות למדינה.

כפי שצויין הודו היא המדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה ביותר בעולם, בעוד 40% מהאוכלוסייה הם פחות מגיל 25, והגיל החציוני הוא 28, מה שמעיד לנו על היצע עובדים גבוה, כוח עבודה צעיר אשר עשוי להיות זול.
בנוסף לכך, הממשל ההודי מקדם מדיניות ותוכניות להשקעה בחינוך כשרק ב 2023 ההוצאה הממשלתית על חינוך הייתה כ 4.2% מהתמ״ג. מדיניות זו תרמה בכ 10% להגדלת שיעורי ההשכלה בהודו מאז שנת 2000.
השילוב בין אוכלוסיה צעירה וקידום הממשל מביא לכוח אדם צעיר, איכותי ובעל כישורים. נתון מאוד מעודד עבור חברות המחפשות אלטרנטיבות להקמת עסקים ומפעלים במדינה. 

צמיחת התמ״ג של הודו הייתה מהמהירות בעולם בשנים האחרונות.
בשנת 2022, התמ״ג של הודו גדל ב 8.1%, מה שהפך אותה לכלכלה הגדולה הצומחת ביותר בעולם. 

נכון להיום הכלכלה ההודית היא השישית בגודלה בעולם, למרות השנים הלא פשוטות שצפויות לכלכלה העולמית, נראה כי בהודו המצב לא עשוי להשתנות.

על פי התחזיות מגמת הצמיחה עשויה להימשך בשנים הקרובות, כאשר הצפי בשנת 2023 עומד על 6.6% ובשנת 2024 ב 6.4%.

בנוסף, עד שנת 2030 הצפי הוא שהכלכלה ההודית תהפוך להיות הכלכלה השלישית בגודלה בעולם ואם כיום היקף הכלכלה ההודית עומד על 3.5 טריליון דולר, הערכות הן שבשנת 2030 היקף הכלכלה יעמוד על 7.5 מיליארד דולר. 

הנתונים הללו מראים על צמיחה כלכלית חזקה אשר יוצרת הזדמנויות לעסקים ומשקיעים במדינה.

 

נהירת החברות הגדולות

לאחרונה התחלנו לראות מגמה, בה החברות הגדולות נחושות לבצע את המעבר הזה להודו. מעבר לכוח האדם הזול וכמות העובדים הפוטנציאלית, הממשל ההודי החל להציע מגוון הטבות מס לחלק מהחברות אשר יבצעו את המעבר. 

חברות גדולות רבות החלו לראות את הפוטנציאל הטמון בהודו, כאשר ברקע המתיחות הדיפלומטית בין ארה״ב לסין עשויה גם לשחק תפקיד, חלקן כבר מבצעות פעולות והתרחבות בהודו.

חברת אפל (APPL) היא בין הבולטות שהצהירה על כך שמתכננת להעביר כ 25% מ מייצור האייפונים להודו, החברה כבר החלה לייצר את האייפון 15 במפעל בהודו כחלק מהמאמץ לגוון את הייצור הגלובלי שלה הרחק מסין.

חברת מיקרוסופט (MSFT) מפעילה בהודו מספר מפעלים ומרכזי פיתוח, כאשר העבירה לאחרונה חלק מייצור ה Xbox קונסולת המשחקים שלה להודו.

אילון מאסק, מנכ״ל חברת טסלה (TSLA) נפגש גם הממשל ההודי לפני מספר חודשים, כאשר המטרה תחילה להשקיע כ 2 מיליארד דולר בהקמת מפעל ייצור בהודו כבר בשנת 2024. 

בנוסף לכך, טסלה צפויה לקבל הקלות מס על ייבוא של חלקים עבור הרכבים החשמליים של החברה.

קיימות עוד חברות רבות שהחלו לקדם תוכניות להרחבת הפעילות בהודו כמו גוגל (GOOGL), וולמארט (WMT) ואמזון (AMZN). 

יחסי ישראל-הודו

עם השנים יותר ויותר גופים בחברה הישראלית מחפשים את דרכי הכניסה אל השוק ההודי. בין אם זה חברות אשר נכנסות אל השוק, סטארטאפים מחפשים דרכי גישה להצטרף לטירוף, שיתופי פעולה רבים בין המדינות וגם הסכמים בין חברות.

רק לפני מספר חודשים ראינו משלחת ישראלית ובראשה שר הכלכלה, השר ניר ברקת, בדרכם להודו במטרה להקל על חברות ישראליות אשר ירצו להיכנס לשוק ההודי.

יחסי ישראל-הודו בכל הקשור בהייטק מורכבים. הגל הראשון של היחסים היה בסוף שנות ה-90, עת נבנתה תשתית הטלקום ההודית בהשתתפות של מגוון חברות ישראליות, במרכז נמצאים ECI וסרגון. אמדוקס החלה בגיוס הודים באותה תקופה, פתחה מרכז ב-2003 וכיום מועסקים בחברה יותר הודים מישראלים.

ניסיונות מיקור החוץ בהודו הסתיימו בהצלחה מועטה שכן מיקור חוץ מוצלח הצריך הקמת מרכז בן עשרות עובדים, שפחות התאים לחברות ישראליות שרובן קטנות יותר

שיתוף פעולה נוסף ומעניין בין המדינות, הוא ״מסלול קרן ישראל – הודו״.

קרן ישראל – הודו הינה תוכנית למטרה של שיתופי פעולה באמצעות רשות החדשנות בישראל ומשרד המדע והטכנולוגי ההודי.

המטרה של הקרן היא להעניק תמיכה עבור חברות ישראליות והודיות אשר עובדות יחד על שיתופי פעולה, פרוייקטים ועוד..

באמצעות הקרן, סטארטאפים ישראלים יכולים לפתח קשרים בינלאומיים ולהכניס את המוצר שלהן אל השוק ההודי האטרקטיבי.

Invest India היא סוכנות לאומית בשת״פ עם הממשלה ההודית, אשר מאפשרת לאנשים ברחבי העולם גישה נוחה יותר עבור השקעה בשוק ההודי, עוזרת לחברות (בעיקר סטארטאפים) להתרחב אל השוק ההודי ואף עוזרת ליזמים בתחילת דרכם.

גם ישראל נמצאת ברשימה של המדינות שעובדות בשיתוף פעולה עם הסוכנות ונהנית מההטבות.

דרך נוספת עבור המשקיעים הפרטיים בישראל להשקיע בשוק ההודי, היא באמצעות קרן הנאמנות של חברת מגדל. לחברה יש קרן נאמנות הנקראת ״מגדל הודו״ וכ- 90% מסך הקרן מושקע בחברות מובילות בתעשייה ההודית.

רק בשלוש השנים האחרונות, תשואת הקרן הייתה מעל  56%.

לפני חצי שנה דווח על כך שחברת איי.סי.אל (עוסקת במינרלים וכימיקלים מיוחדים) חתמה על הסכם בו היא תמכור כ- 300 טונות אשלג לחברה הודית. עבור כל טונה אשלג, החברה קיבלה כ- 422 דולר, מה שיצר שווי עסקה בסך 126 מיליון דולר.

בתחילת חודש אוקטובר, חברת פינרג'י בע"מ (עוסקת בפיתוח מערכות אנרגיה), הודיעה כי החברה חתמה על הסכם עם חברה הודית, במהלכו היא תספק לחברה כ- 300 מערכות גיבוי של פינרג'י.

ההסכם נחתם עם אחת מחברות התקשורת הגדולות בעולם, כאשר החברה מפעילה כ- 192 אלף מגדלי תקשורת ברחבי העולם. 

שווי העסקה עמד על סכום של 4 מיליון דולר.

 

חברה נוספת אשר החלה לבצע פעולות בשוק ההודי, היא איירטאצ' סולאר בע"מ. 

החברה חתמה על חוזה עם חברת RNW, במהלכו היא תספק ותתקין מערכות לניקוי של פאנלים סולאריים. 

חברת RNW, נחשבת אחת החברות המובילות בשוק הסולאר בהודו.

שווי ההסכם בין החברות צפוי להגיע לשווי של 24 מיליון ש״ח.

בנוסף לכך, החברה גם חתמה על הסכם נוסף עם חברה הודית נוספת על מנת להקים פרויקט חדש במדינה.

במהלך ההסכם, החברה תספק את המערכות ותבצע את ההתקנה שלהן, כאשר שווי העסקה הכולל צפוי להגיע לסכום של 3 מיליון ש״ח.  

 

כאמור, הכלכלה ההודית נראית ונשמעת על פי דעת כל המומחים כדבר החם והגדול הבא. הרכבת ההודית כבר יצאה מהמסילה וכולם כבר שמים לב, ממשלות, חברות ענק ואפילו חברות קטנות אשר בתחילת דרכן, רוצות להצטרף אל המסע הזה ולא להיות מאלה שישארו מאחור.
אנחנו עוד יחסית בהתחלה והדברים עוד יכולים להתפתח מעבר לדמיונות שלנו, אבל מה שבטוח העתיד של הכלכלה ההודית נראה ורוד מתמיד.

שתפו את המאמר:
מאמרים נוספים
רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

השאירו פרטים כאן ונשוב אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן