fbpx

הוצאות ניהול השקעות

כפי שכבר ציינתי מספר פעמים בעבר כאשר אנו משקיעים במוצר לטווח רחוק חשוב להבין שזה לא מסתכם רק במסלול ודמי ניהול, ויש להכיר את המוצר לעומק כדי למקסם את התשואה שלנו

הוצאות ניהול השקעות

 

אני מניח שכולכם ללא יוצא מן הכלל מכירים את המוצרים הפיננסים הנפוצים כמו גמל, פנסיה ,קרן השתלמות, גמל להשקעה ועוד.. אולי אתם יודעים שיש להם מסלולים ואולי אפילו דמי ניהול. אך האם אתם שמעתם על המושג הוצאות ניהול השקעות? ולא, הכוונה היא לא לדמי הניהול שלכם.

הוצאות ניהול השקעות זה מושג שכדאי לכולנו להכיר, בעיקר כאשר אנו מושקעים במוצרים הפיננסים הללו בהכרח, אם זה מרצון ואם לא. 

 

הוצאות ניהול השקעות הן עלויות שאינן כלולות בדמי הניהול והן מנוכות מהקרן שלנו (אותו מוצר פנסיוני), לא פעם אלו גם נקראות הוצאות נסתרות מכיוון והחוסכים אינם מודעים אליהן. בניגוד לדמי הניהול, על הוצאות אלו לא ניתן להתמקח עם בית ההשקעות והן אחידות כלפי כל מי שנמצא באותו מסלול השקעה.

הוצאות אלו מושפעות באופן ישיר ממסלול ההשקעה שאתם בוחרים ובהתאם לרמת האקטיביות של המסלול.

לדוגמה: אם אתם נמצאים במסלול אקטיבי, כלומר, יש צורך במנהלי השקעות שישקיעו לפי המדיניות של אותו בית השקעות או בהתאם למה שהם רואים לנכון, במסלול מסוג זה אתם תשלמו יותר הוצאות ניהול השקעות.

לעומת זאת, במסלול פאסיבי, כגון מחקה מדד S&P500 בו מנהלי התיקים לא באמת נדרשים לבצע עבודה- הם משקיעים בקרנות מחקות מדד ופה זה נגמר, כמובן שישנם עוד דברים קטנים אבל זאת מבחינת המאקרו של הדברים. לכן, מכיוון שאין הרבה עבודה מאחורי תמהיל ההשקעות והכל מושקע במדד פאסיבי ההוצאות על ההשקעות נמוכות יותר בהתאם.

 

כיצד למצוא כמה הוצאות ניהול השקעות אני משלם?

הוצאות ניהול השקעות או הוצאות ישירות יכולות להופיע תחת אחד משני השמות הללו בדוח הרבעוני/ שנתי שאנו מקבלים לגבי הפנסיה שלנו (או כל מוצר פיננסי אחר).

איך זה משפיע לנו על התשואה?

בדוח הרבעוני/ שנתי שנקבל מבית ההשקעות שלנו שם הרווחים יוצגו מראש בניכוי ההוצאות הללו, זה נראה כך:

 

הוצאות ניהול השקעות בימינו

בינואר 2024 נכנסו לתוקף הוראות רשות שוק ההון המחייבות את הגופים המוסדיים להציג את העלות השנתית הצפויה, עלות הכוללת את דמי הניהול והוצאות ניהול ההשקעות.

בדומה למקרה הבנקים כאשר הרשות המפקחת חייבה אותם להציג את כל העמלות לציבור, כל גוף נדרש להצהיר מראש על גובה ההוצאות אותן הוא עתיד לגבות מהחוסכים במסלול ההשקעה בו בחרו. במידה שהוצאות ניהול ההשקעות יעלו על ההצהרה עליה בית ההשקעות דיווח בתחילת השנה הוא לא יוכל להגדיל את ההוצאות אותן הוא גובה מהחוסכים, וידרש לשלם עליהם מכספו.

מה שאנו יכולים להבין מכך זה שלפחות מבחינה זו הרשות המפקחת עושה את עבודתה נאמנה ומצליחה להעביר את הכוח מבתי ההשקעות והבנקים אל האזרח הפשוט.

סיכום

כפי שכבר ציינתי מספר פעמים בעבר כאשר אנו משקיעים במוצר לטווח רחוק חשוב להבין שזה לא מסתכם רק במסלול ודמי ניהול, ויש להכיר את המוצר לעומק כדי למקסם את התשואה שלנו וכשאני אומר למקסם אני מתכוון לעלייה שיכולה להגיע גם למאות אלפי שקלים בתוצר הסופי, וכפי שחכמים ממני אמרו: "הריבית דריבית היא הפלא השמיני של הטבע".

כדי לפגוע באפקט כמה שפחות עלינו להבין כיצד לצמצם למינימום את הרכיבים הגורמים לפגיעה בריבית דריבית שלנו. ככל שנעשה יותר מוקדם את המקסימום כדי לדאוג לדברים הללו כך יהיה לנו יותר כסף בסוף, הזמן הכי טוב להתחיל היה אתמול. תצליחו.

 

שתפו את המאמר:
מאמרים נוספים
רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

השאירו פרטים כאן ונשוב אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן