fbpx

הבורסה הישראלית וזמני משבר

לאור המצב הפוליטי המורכב שקיים היום במדינת ישראל, אנחנו נתקלים בתופעה שהיא לא רגילה.

האירועים המתרחשים כיום במדינת ישראל, גרמו למדד ת״א 35 לרדת מעל ל- 5% ביומיים בלבד. אם אתם חושבים שזה קורה בכל פעם כאשר יש אירוע פוליטי/ביטחוני במדינה, אז אתם טועים.

 

תראו מה קרה למדד ת״א בחלק מאירועי העבר שקרו במדינת ישראל.

ההתנתקות- מדד ת״א 35 סיים ללא שינוי.

מלחמת לבנון השנייה- מדד ת״א 35 ירד ב- 1.5%

צוק איתן- מדד ת״א 35 ירד ב- 0.1%.

שומר חומות- מדד ת״א 35 עלה ב- 2.2%

 

אז למה הפעם המצב שונה?

אני רוצה שנסתכל על זה אך ורק מבחינה כלכלית, איך האירוע משפיע ועלול להמשיך להשפיע על הכלכלה של מדינת ישראל.

 

מספר סיבות שיכולות לפגוע ביציבות הכלכלה הישראלית.

 

בתור התחלה, יש את החשש של שביתה במשק הישראלי. חברות רבות רוצות לקיים שביתה כללית במשק, מהלך כזה כמובן משפיע מיידית על הכלכלה הישראלית. עסקים לא עובדים, אז כמובן שהם יכניסו הרבה פחות וחלקם אפילו בכלל לא ותשלומי המיסים במדינה יפחתו בצורה משמעותית. 

 

הרבה כסף יוצא מישראל, בין אם זה בשוק ההון, ההשקעות בחברון מהמגזר הפרטי ואפילו כמות גדולה מאוד של חברות סטארט אפ חדשות שנרשמות מחוץ לישראל. בגלל אי הוודאות שיש, המשקיעים לא רוצים לקחת את הסיכון ולאט לאט יותר ויותר כסף יוצא מהבורסה הישראלית.
גוף ההשקעות מודיס הוציא מסמך שבו נאמר, מעל ל- 80% מהסטארט אפים הישראלים החדשים, נרשמו מחוץ לגבולות ישראל. לשם השוואה בשנה שעברה הנתון עמד על 20%!

בנוסף לכך ההשקעה בהיי טק הישראלי, ירדה לרמה הכי נמוכה מאז שנת 2019. נכון שלמצב הכלכלה העולמי יש השפעה לכך, אך המצב בארץ הופך את הנתון לרע בהרבה.

 

אחד הדברים המרכזיים בסיפור הוא מצב דירוג האשראי של מדינת ישראל והאם הוא ירד.

דירוג אשראי של מדינה, הוא ציון המבטא את רמת היכולת של המדינה לשלם את החובות שלה. הדירוג מתבסס על מספר פרמטרים כמו גובה החוב הצפוי והמעמד הכלכלי של המדינה. הדירוג נקבע על ידי חברות דירוג מובילות כמו Standard & Poor's, Moody's ו-Fitch.

במידה ודירוג האשראי של ישראל ירד, הכלכלה הישראלית תיפגע עוד יותר.

למדינה יהיה קשה יותר להשיג הלוואות בתנאים טובים וזולים, בנוסף עוד כסף יצא מהמדינה ויעדיפו להשקיע אותו במקום אחר.

 

במסמך שפרסם גוף ההשקעות מודיס, הם הורידו את שלהם מ A1 חיובי ל- A1 יציב ואולי זאת רק ההתחלה אין לדעת. בכלליות הם היו נשמעים שליליים לגבי המצב בישראל.

 

המצב הפעם מאוד שונה ממה שאנשים התרגלו במצבים של משבר. סיטואציה לא פשוטה, שיכולה ללוות אותנו שנים קדימה ומשפיעה ישירות על מצבה הכלכלי של המדינה. 

מצב הכלכלה, ישפיע בצורה ישירה על כל מצב ההשקעות בבורסה הישראלית וכל אחד יצטרך לדעת איך להיות מוכן לכל מה שיבוא. הכי חשוב שבכל אירוע שקורה תבינו את ההשפעה שלו על הכלכלה ואיך זה מתקשר להשקעות שלכם.

תצליחו.

 

שתפו את המאמר:

רוצים לשמוע פרטים נוספים או להתחיל את התהליך?

השאירו פרטים כאן ונשוב אליכם בהקדם!

דילוג לתוכן